Webbinarium: Hur klarade svenska nyhetsmedier pandemin?
Den 20 oktober höll Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ett webbinarium där Nordicom presenterar rapporten Medieekonomi 2021. Kultur- och demokratiminister Amanda Lind inledde och webbinariet avslutades med en paneldiskussion om nyhetsmediernas utmaningar och möjligheter.
Medverkande
- Amanda Lind, kultur- och demokratiminister
- Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom
Paneldiskussion med:
- Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom
- Johan Taubert, vd för TU - Medier i Sverige
- Madeleine Thor, vd för Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM)
Webbinariet presenterades av Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör för MPRT och den efterföljande paneldiskussionen modererades av Maria Bergerlind Dierauer, enhetschef på MPRT.
Om rapporten
Medieekonomi är en årlig rapport som ingår i MPRT:s rapportserie om medieutveckling. I rapporten Medieekonomi förklaras de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten tas fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet och för analysen står Tobias Lindberg, medieforskare. Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare vid Nordicom, är redaktör.

I rapporten Medieekonomi beskriver vi och analyserar mediebranschens ekonomiska situation. Rapporten är framtagen i samarbete med Nordicom.

I Medieutveckling analyserar vi mediernas utveckling ur olika aspekter såsom ekonomi och konsumtion.